DOCENT

Hoe ga ik te werk?

Veiligheid staat bovenaan. Als leerlingen of cursisten zich vrij voelen om te zeggen en doen wat ze willen is er ontwikkeling en uitwisseling mogelijk. Respect voor elkaar is hierin belangrijk. Voor het vak theater is het naar mijn idee extra belangrijk dat de veiligheid er is om jezelf te durven laten zien. Verder houd ik van een goede voorbereiding, maar ik ben ook flexibel en kijk wat er in het moment nodig is in een les of training. In trainingen werk ik vaak samen met andere trainers en daarin vind ik het geven van ruimte aan elkaar erg belangrijk. Tot slot zijn plezier en humor van groot belang, omdat ik geloof dat als je plezier hebt als docent, je dit ook overbrengt op leerlingen of cursisten. 

“Op Heleen kun je bouwen; ze gaat secuur te werk, is betrokken en hecht veel waarde aan een goede samenwerking.”

Anne Rijnberg – Senior projectleider bij NJR

Wat maakt MIJN werk zo leuk?

In de functie van docent en trainer voel ik me heel waardevol als leerlingen of cursisten iets meenemen uit de les of training. Ik geniet van het zien van ontwikkeling bij de ander. Dat kan een nieuw inzicht zijn of van onzeker op een podium staan naar met lef voor publiek optreden. Soms verrassen leerlingen me met leuke uitspraken, mooie inzichten of creatieve ideeën. Als theaterdocent is het heerlijk om te zien dat anderen ook genieten van mijn passie!

Met wat voor lessen en trainingen heb ik ervaring?

Ik heb ervaring met de ontwikkeling en uitvoering van de volgende lessen en trainingen:

- Theaterlessen voor kleuters, basisschoolleerlingen en middelbare scholieren (regulier en speciaal onderwijs).
- Begeleiding en beoordeling van studenten Docent Beeldende Kunst en Vormgeving bij hun afstudeerfase aan ArtEZ.
- Bij verschillende trainingen waarbij ik tegelijkertijd word ingezet als co-trainer en als trainingsactrice.
- De spottersopleiding voor de Politieacademie, behorend tot het Vakspecialistisch Politieonderwijs.
- Trainingen van Young Impact aan jongeren en MBO-studenten. In deze trainingen stimuleer ik jongeren om na te denken over hun sterke punten, over wat zij belangrijk vinden en help ik ze dit samen te brengen tot een challenge waarmee ze iets goeds doen voor iemand anders. Ook heb ik ervaring in het maken van filmpjes voor jongeren met een verstandelijke beperking waarin zij worden aangezet tot het uitvoeren van een challenge.
- Workshops voor Beeldje.nl waarin ik jongeren laat ervaren hoe het is om een levend standbeeld te zijn. Zie meer informatie op de pagina over mijn werkzaamheden als theatermaker.

Projecten en bedrijven waar ik met liefde en passie voor heb gewerkt: